Přísné měření rychlosti na silnicích nehody jen způsobuje

Rychlostní limit na dálnici je k ničemu

Přísné měření rychlosti na silnicích nehody jen způsobuje

Ne, že bychom to neříkali mnohokrát, ale někdy není špatné poslechnout si i názory jiných. Tato studie říká, že posedlost měřením rychlosti je hloupá.



Zprávy o Austrálii a rychlostních omezeních jsme sledovali se zájmem, protože tam probíhal unikátní proces – na Stuartově dálnici v Severním teritoriu byly limity postupně rušeny, byl zaváděn tzv. otevřený rychlostní limit, tedy de facto neomezená rychlost. Tahle otázka ovšem je silně politická a protože v Severním teritoriu vyhrála volby levice, limit se na Stuartovu dálnici vrátí. Volají po tom zájmové spolky, jako např. policie, zaznělo ze strany labouristů.

Právě z Austrálie nyní přichází studie, jejíž výsledky ukazují na to, že přísné vynucování rychlostních limitů – nikoliv limity samotné – dopravní nehody způsobuje, nikoli naopak. Logicky poutá příliš mnoho pozornosti k tachometru, která sám o sobě jízdu bezpečnou neučiní, a naopak nevěnuje tolik pozornosti okolí a potenciálním rizikům.

Studie se účastnilo 84 sledovaných řidičů bez vědomí toho, co přesně je na jejich chování zkoumáno, pochopitelně. Na simulátoru měli jet místem s rychlostním limitem 50 km/h s tím, že mohou být pokutováni za jeho překročení o 1, 6 nebo 11 km/h. Ti lidé, kteří mohli dostat teoretickou pokutu za 1 km/h nad limit, nejčastěji přehlédli objekty mimo svou bezprostřední linii výhledu.

„Vyvodili jsme, že mentální a vizuální možnosti řidičů byly větší měrou vyčerpány bližším sledováním tachometru, což ubíralo prostoru pro sledování světa kolem,” uvedla dr. Vanessa Bowden, vedoucí výzkumu. Následný dotazník odhalil, že ti účastníci, kteří mohli být teoreticky pokutováni za 1 km/h nad limit, označili simulovanou jízdu jako nejnáročnější.

„Existuje teorie, že když budete přísnější, výstup bude jen pozitivní, protože všichni pojedou pomaleji a bezpečněji. Jenže je chybná – když budete nutit řidiče pečlivě hlídat rychlost, přesune se jejich pozornost z nějakého jiného důležitého aspektu řízení,” vysvětluje dále dr. Bowden.

Další část výzkumu se bude věnovat tomu, jak řidiči reagují na nebezpečí, když jsou rychlostní limity nízké. Jak dopadne tato studie, zatím nepředjímejme, i když nejeden motorista jistě svou ideu má. Nález, že přísnější vynucování rychlostních limitů nemusí být ku prospěchu, je pozoruhodný sám o sobě, třebaže pro nás nemůže být překvapivým.

Zdroj: autoforum.cz

Napsat komentář